Du er min frelsende engel


Sådan sagde Carsten

Fordi jeg kom ind i hans liv og gav ham noget af det

Han savnede allermest

Jeg mødte Carsten første gang 25. februar 2017

Til et privat arrangement

Ved første øjekast slog han mig som en frisk fyr

Men under overfladen lurede farerne

Flere farer end selv jeg havde fantasi til at forestille mig

Carsten var blevet afskediget

Ikke for 6 måneder siden

Eller for 2, 3 eller 4 år siden

Nej det var nok nærmere 10 eller 11 år siden

Grundet private problemer kom Carsten ikke rigtigt i gang med det der jobsøgning

. . . Det lå vist ikke rigtigt først på prioriteringslisten på det tidspunkt

(ok, set i bakspejlet kunne Carsten måske godt se, at det ikke var så smart)

10 + år efter står Carsten så der med håret i postkassen

De private problemer er der stadig

Krydret med nye udfordringer i form af:
  • Overdrevet alkoholmisbrug
  • Depression og manglende selvværd og selvtillid
  •  Overhængende fare for at blive smidt ud af sin lejlighed
  •  Den kontanthjælp Carsten modtager er kun et LÅN, så gælden vokser støt hver måned
OG

Nu vil jobcenteret helt stoppe udbetalingen af kontanthjælpen, så Carsten ingen – som i INGEN sikkerhedsnet har


Hvor var jobcenteret da Carsten KUN havde et par private problemer og en stilling som arbejdsløs?


(bryder mig ikke om betegnelsen ARBEJDSLØS, men synes selv, den giver meget god mening her)

Det var Carstens situation, da jeg så ham sidste gang

Der var så mange aspekter i den her sag

At jeg desværre ikke kunne hjælpe Carsten, som jeg gerne havde villet


Havde Carsten derimod fået et outplacementforløb hos mig fra starten, havde han haft 10 + gode år på arbejdsmarkedet

-Så havde hans verden set helt anderledes ud i dag

Nå, men jeg satte mig ned med Carsten og fik styr på hans CV

Så fik jeg ham sat i gang med at registrere sig på diverse vikarportaler

Det er for optimistisk at tro, at Carsten kan starte op på en 37 timers arbejdsuge, men med et vikariat kan han tage det i sit eget tempo. Med et par dage hist og pist kan han få troen tilbage på egne evner

SÅ HAN TIL SIDST KAN FORSØRGE SIG SELV

Men det vigtigste for Carsten var den opmærksomhed, jeg gav ham

Ingen havde på de 10 år taget sig tid til at hjælpe Carsten

Under hele mit besøg måtte han flere gange ud og fælde en tåre og så kom det:


Du er min frelsende engel


(hvilket han for øvrigt blev ved med at kalde mig)

Senere skrev Carsten den her SMS til mig:

”Du skal bare vide, at du har givet mig SÅ meget håb og tro på mig selv. Jeg kan ikke takke dig nok. Du vil aldrig nogensinde forstå, hvor stor en forskel du gør for dem du hjælper. Det må være verdens bedste job du har!”


Det er så lidt, der skal til for at gøre en forskel for et andet menneske. Mit job kræver empati, men også et kærligt spark det rigtige sted, for at tingene lykkes.

Jeg kunne desværre ikke hjælpe Carsten på den korte tid, jeg havde, Men jeg er virkelig glad for, at jeg fik lov til at være hans frelsende engel bare for en tid.


/Anne Mette

P.S. Ja, jeg har verdens bedste job, og jeg elsker hvert minut

P.P.S. Kæmpe knus og mange tanker til dig Carsten. Jeg håber, vi ses igen der ude og denne gang under helt andre og bedre omstændigheder

P.P.P.S Med et outplacementforløb hos mig er det muligt at vente med at bruge det, til du er klar. Hvis Carsten nu havde andet, han ville have færdiggjort inden, kunne han bare være kommet, når han var klar til at få et job – så ville der ikke være gået særligt lang tid, før Carsten havde stået med en ansættelseskontrakt i hånden!


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Sådan bryder du ud og kommer til at lave noget HELT andet!

Er arbejdsglæde en by i Rusland, og lægger kollegerne sig på stribe med stress